Rozporządzenie (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. reguluje prawa pasażera, między innymi w takich sytuacjach jak odmowa wejścia na pokład w wyniku opóźnienia lub anulowania lotu na terytorium UE oraz dla linii lotniczych rejestrowanych w UE.
Odmowa wejścia na pokład może nastąpić, kiedy pasażer nie przestrzega regulaminu linii lotniczych, a zwłaszcza w przypadku gdy pasażer jest zagrożeniem dla pozostałych, jest nietrzeźwy bądź próbuje wnieść na pokład samolotu zabronione przedmiotu.
Kiedy z jakiś powodów przewoźnik odmawia Ci wejścia na pokład, podstawą do ubiegania się o odszkodowanie z tego tytułu jest stawienie się w terminie do odprawy biletowo-bagażowej.
Gdy z winy linii lotniczych lot jest odwołany lub przesunięty, przewoźnik musi zapewnić pasażerowi alternatywne połączenie bądź wypłatę poniesionych kosztów.
Gdy proponowany lot zastępczy następuje w następnym dniu, obowiązkiem linii jest zabezpieczenie zakwaterowania pasażera oraz jego wyżywienia na koszt przewoźnika. Poleca się dokładnie czytać regulaminy lotu i linii lotniczych jeszcze przed wykupieniem biletu, gdyż linie lotnicze mogą regulować pewne kwestie odrębnie niżeli większość przewoźników.
Pasażerom w wyniku opóźnień i odwołania lotu przysługują odszkodowania w wysokości przedziału 125 do maksymalnie 600 euro, co zależy od długości trasy. Kluczowym warunkiem w procesie ubiegania się o odszkodowanie jest stawienie się punktualne do odprawy bagażowo-biletowej.
W sytuacjach opóźnienia lotu o 2 do 4 godzin przewoźnik zobowiązany jest do pokrycia kosztu wyżywienia i innych niezbędnych świadczeń wobec pasażerów. Gdy opóźnienie wynosi więcej niż 5 godzin pasażerowi przysługuje prawo do ubiegania się o całkowity zwrot kosztów biletu oraz stosowne odszkodowanie.
Na wypadek takich okoliczności warto posiadać wykupione ubezpieczenie pokrywające koszty związane z opóźnieniem lotów lub ich odwołaniem, jak i innymi niepodziewanymi sytuacjami w podróży.